Καίριες συμβουλές για κάθε αθλητή

ΚΑΙΡΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΑΘΛΗΤΗ
ΤΟΥ «OLYMPIAN» – ΙΑΤΡΟΥ ΣΤ. ΧΑΝΔΑΚΑ

Με τη διατροφή πρώτη

          Ο «Olympian» Ιατρός Μαιευτήρας – Γυναικολόγος Χειρουργός, Μέλος του ΔΣ της ΕΣΟΑ, είχε την ευγένεια να αποδεχθεί την πρότασή μας και να απευθυνθεί με τις δικές του επιστημονικές και αθλητικές γνώσεις, παρέχοντας βασικές ιατρικές  οδηγίες προς όλους.

Αυτές αφορούν κυρίως τους Αθλητές – υποψήφιους για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκιο το 2020, αλλά καθώς είναι κατευθυντήριες για την υγεία, ευρωστία και γενικά την ίδια τη ζωή μας, όπως επίσης είναι επίκαιρες εφ’  όσον παρακολουθούν τις ποικίλες εξελίξεις, αφορούν κάθε έναν από εμάς.

Θέλουμε να ευχαριστήσουμε τον επιστήμονα Αθλητή της νέας γενιάς Στέφανο Χανδακά, που με απλό, σαφή κατανοητό λόγο προσφέρει τις πλέον υγιεινές κατευθύνσεις για αγωνιζόμενους, ασκούμενους ή και …αδιάφορους, οι οποίοι θέλουν να αποφεύγουν τα «αβίαστα λάθη» (unforced errors) όπως λένε οι Τενίστες.

Απολαύστε και μνημονεύσατε το κείμενο του Στέφανου Χανδακά.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΒΕΡΗΣ
Γενικός Γραμματέας

ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ

Ο αθλητισμός αποτελεί έναν κοινωνικό δεσμό ο οποίος αντικατοπτρίζει την κοινωνία και το πολιτισμό της. Στην Αρχαία Ελλάδα, ο αθλητισμός θεωρούταν κοινωνικό και πολιτισμικό αγαθό και είχε παιδαγωγικό χαρακτήρα. Η έννοια του αθλητισμού  αποβλέπει στην τελειοποίηση του σώματος, στην κραταίωση της δύναμης, στην καλλιέργεια της άμιλλας και του ευγενούς συναγωνισμού, στην ανάταση του πνεύματος, στην ανάπτυξη της επιδεξιότητας και στην εξασφάλιση της υγείας του ανθρώπου.

Με τη σωματική άσκηση ο αθλητής αποκτά αγωνιστικότητα, αυτοκυριαρχία, καλλιεργείται η θέληση, η αποφασιστικότητα, η τόλμη  για τον αθλητικό αγώνα και κατ’ επέκταση, της ζωής. Εθίζει τον άνθρωπο στον έντιμο αγώνα, τον κάνει να πειθαρχεί σε κανόνες, να σέβεται τους άλλους, να πιστεύει σε ιδανικά, όπως του υγιούς αθλητισμού και των αξιών που απορρέουν απ’ αυτόν. Τέλος αναπτύσσεται αρμονικά το σώμα και το πνεύμα λειτουργώντας  ως αντίβαρο στα ναρκωτικά, το κάπνισμα κτλ.

Συμβουλές  για την υγιεινή διατροφή  και άσκηση των αθλητών είναι:

  • Κατανάλωση σωστού πρωινού.
  • Η καθημερινή δίαιτα πρέπει να έχει ποικιλία και τα γεύματα να γίνονται σε κανονικά διαστήματα.
  • Επιλέγουμε μια διατροφή με φρούτα, λαχανικά και τροφές που είναι πλούσιες σε σύνθετους υδατάνθρακες και φυτικές ίνες ώστε να λαμβάνονται οι απαραίτητες βιταμίνες για τον οργανισμό σας.
  • Περιορίστε το αλάτι και το νάτριο.
  • Να αποφεύγουμε τα σακχαρούχα αναψυκτικά.
  • Ένα ελαφρύ γεύμα δύο ώρες πριν την άθληση.
  • Ένα γεμάτο ποτήρι νερό μισή ώρα πριν την άσκηση για να αποφευχθεί η αφυδάτωση την ώρα της προπόνησης.
  • Ένα υγιεινό γεύμα μισή ώρα μετά την άσκηση για την αποφυγή υπερκόπωσης.
  • Η διάρκεια της προπόνησης είναι πολύωρη γι’ αυτό είναι σημαντική η ξεκούραση με σκοπό   την μέγιστη αθλητική απόδοση.
  • Μην στρεσάρετε το σώμα σας με συνεχείς και δύσκολες προπονήσεις. Ενδιάμεσα θα πρέπει να εναλλάσσονται με εύκολες προπονητικές μέρες .
  • Να σχεδιάζετε την προπόνησή σας σε μηνιαία βάση και να την αξιολογείτε εβδομαδιαίως. Βάλτε στόχους συγκεκριμένους και ρεαλιστικούς
  • Προκειμένου να αποκτήσετε δυνατή αερόβια βάση με μεγάλες και αργές προπονήσεις
  • Η προπόνηση πρέπει να είναι εξειδικευμένη στις ιδιαιτερότητες του αγώνα που αποτελεί τον κύριο στόχο.

Όσοι ασχολούνται με τον αθλητισμό πάντα επιζητούν κάτι που θα κάνει τη διαφορά και όταν τα οφέλη της διατροφής και της προπόνησης δεν τους είναι αρκετά. Η προφανής και πιο δημοφιλής επιλογή είναι η χρήση αναβολικών ουσιών.

Είναι κοινώς αποδεκτό, ότι το ντόπινγκ αποτελεί μια παγκόσμια πραγματικότητα σε πλήθος αθλητικών δράσεων. Σε μια εποχή άλλωστε που μεσουρανεί η άκρατη φιλοδοξία, και η αμετροέπεια, το ντόπινγκ δείχνει απόλυτα εναρμονισμένο με το πνεύμα της, την στιγμή μάλιστα που ο αθλητισμός συγκεντρώνει τα φώτα της δημοσιότητας και επ’ αυτού διακινούνται τεράστια χρηματικά ποσά.(Αλμπανίδης, 2001)

Τα αναβολικά ανδρογόνα στεροειδή είναι φυσικές ή τεχνητές ενώσεις που δρουν με τρόπο παρόμοιο με την ορμόνη τεστοστερόνη  προκαλώντας  την ανάπτυξη των ανδρικών χαρακτηριστικών του φύλου (ανδρογόνος δράση) και τη σταδιακή αύξηση του μυϊκού ιστού (αναβολική δράση).

Τα κυριότερα σωματικά προβλήματα που προκαλούν τα αναβολικά

Στους άνδρες είναι:

  1. Μείωση του όγκου των όρχεων (μπορεί να είναι μόνιμη εάν υπάρχει παρατεταμένη χρήση των στεροειδών αναβολικών)
  2. Μείωση του αριθμού των σπερματοζωαρίων
  3. Σεξουαλική ανικανότητα
  4. Πρόωρη φαλάκρα
  5. Μεγέθυνση του προστάτη
  6. Γυναικομαστία
  7. Δυσκολία ή πόνος κατά την ούρηση 

Στις γυναίκες είναι:

  1. Τριχοφυΐα  στο πρόσωπο
  2. Διαταραχές περιόδου
  3. Η φωνή γίνεται πιο βαθιά, όπως στους άνδρες (μπορεί να είναι μόνιμη εάν υπάρχει παρατεταμένη χρήση των στεροειδών αναβολικών )
  4. Μεγέθυνση της κλειτορίδας (μπορεί να είναι μόνιμη εάν υπάρχει παρατεταμένη χρήση των στεροειδών αναβολικών)
  5. Μείωση των µαστών

Και στα δύο φύλα τα αναβολικά μπορεί να προκαλέσουν  ακμή στο πρόσωπο και στο σώμα, σοβαρής μορφής ,  αδυναμία των τενόντων των μυών µε κίνδυνο ρήξης τους , πρήξιμο των αστραγάλων και των ποδιών, Μείωση  της HDL στο αίμα καθώς και υψηλή πίεση.

Επίσης υπάρχει κίνδυνος  δηλητηρίασης διότι προϊόντα που πωλούνται ανεξέλεγκτα, στη μαύρη αγορά και μπορεί  να περιέχουν άλλες ουσίες που δυνατόν να είναι τοξικές.

Είναι σημαντικό να  σημειωθεί ότι, στα παιδιά και στους νέους ενήλικες, τα αναβολικά μπορούν να βλάψουν τις περιοχές στα άκρα των οστών που είναι υπεύθυνες για την ανάπτυξη τους, µε αποτέλεσμα να καταστέλλουν την ανάπτυξη σε ύψος.

Συμπερασματικά λόγω των παραπάνω αιτίων η χρήση των αναβολικών απαγορεύονται αυστηρά !

ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΧΑΝΔΑΚΑΣ
Μέλος ΔΣ ΕΣΟΑ